Темнохудова Магдалина Оттівна, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист
Формування пізнавальних та творчих здібностей молодших школярів
Ми будуємо суверенну незалежну державу - Україну, а вона буде мати майбутнє, якщо на належному рівні розвиватимуться наука, освіта, культура.
Стратегія розвитку освіти в Україні відповідно до національної проблеми «Освіта» передбачає використання світового досвіду для створення системи
освіти, яка б відповідала стандартам XXI століття. Є дві підстави вважати, що й сама Україна володіє необхідним науковим потенціалом у розвитку освіти, який дає змогу й ввійти в число лідерів у цій найважливішій сфері людської діяльності. До таких наукових розробок належить і система розвивального навчання (PH).
Сучасна національна система України повинна формувати людину, яка втілює в собі високі громадянські почуття, норми загальнолюдської моралі,
розвинене почуття національної самосвідомості. Тому в ній утверджуються
культурологічний принцип, особистісно-зорієнтоване навчання і виховання.
Важливою ланкою у такому вихованні є початкова школа. Тому вже у молодших школярів потрібно розвивати творчі і пізнавальні здібності, нахили. інтереси. Бо якщо дитина ще в школі не навчиться щось самостійно
творити, то такою ж безініціативною, пасивною вона буде і в житті.
Розвивальне навчання є праобразом принципово нової системи освіти. Саме навчання розглядається як особлива людська специфічна діяльність на
певному етапі історичного розвитку. Основною його метою є розвиток і формування пізнавальних та творчих здібностей школярів.
Розвивати творчість - означає виховувати у дітей інтерес до знань, самостійність у навчанні. Багато, дуже багато залежить від вчителя початкових класів, адже значення початкового ступеня навчання і виховання
для людини величезна. Наприклад, до 8 років у дитини закладається 80% інтелекту дорослої людини.
Як же зробити дитину щасливою в школі? Найголовніше, щоб навчальний процес був інтенсивним і ефективним, щоб не проходив сіро, нецікаво. Підвищення ефективності навчально-виховного процесу залежить від того, як формуються пізнавальні і творчі здібності учнів. Адже без максимального їх розвитку не можна досягти успіхів у формуванні вмінь і навичок. Тому насамперед потрібно вчити дітей раціональних способів розумової і практичної діяльності, визивати в них прагнення до глибокого оволодіння знаннями, вчити їх вчитися, розвивати мову, уяву, мислення. Виховувати ставлення до природи. Треба прагнути, закладати в їх душі те все, що робить людину особистістю.
Хочеться, щоб кожна дитина розвивалась всебічно, і якщо в ній «дрімає» якийсь талант, то треба, щоб зiн розкривався на користь їй і іншим.
Адже, видатний педагог В.Сухомлинський мудро підкреслив, що виряджаючи дитину до школи, кожна мати вірить у те, що справжній вчитель
побачить у її дитині щось таке, чого не бачить вона, і буде розвивати помічені
здібності.
За розвивального навчання вчитель бачить у дитині, перш за все розумну істоту і розвиває цю її потенційну можливість. Пошук відсутніх у дитини знань чи способу дії може відбуватися лише там, де дорослий не дає готових зразків і визначень. Він може стимулювати і раціоналізувати дитячий пошук, але не повинен його демонструвати. Отже, під час навчання розумних дій основна форма співробітництва учня з учителем - не наслідувальна несиметрична дія, коли дитина робить не те саме, що й дорослий. Діти мають навчитися розрізняти дві основні ситуації взаємодії з вчителем: ситуацію наслідування, виконавчу і ситуацію прагнення нових знань. Таким чином до кінця початкових класів у більшості учнів складалися основні компоненти теоретичного мислення, що давало змогу засвоювати в середній ланці цілісні курси теоретичних навчальних предметів.
В процесі навчання в початковій школі бажано кожний урок перетворити в свято пізнання невідомого. Щоб досягти цього в повній мірі, урок повинен проходити з максимальним використанням дидактичних рольових ігор, міжпредметних зв'язків між уроками математики, читання, української мови, природознавства, реалізації всіх сил на розвиток мислення, мови, формування пізнавальної зацікавленості. Без вміння вчитися важко оволодіти навчальною програмою.
Вивчення математики у початковій школі займає чільне місце серед усього навчально-виховного процесу. Від того як учні засвоюють програмовий матеріал, вміють виконувати дії над числами, знаходити значення числових і буквенних виразів, розв’язувати рівняння і нерівності та інші завдання, залежатиме результативність їхнього подальшого навчання.
Важливе місце відводиться цікавим задачам, урокам - подорожам, урокам з використанням цікавих персонажів. Наведемо приклад одного з таких уроків:
Урок - подорож “Мандрівка по математичному океану”.
Тема: Розв'язування рівнянь. Розважвання задач на порівняння двох, одне з яких задане відношенням до другого. Повторення чисел таблиць множення і ділення.
Мета: Формувати вміння учнів розв'язувати рівняння на знаходження доданків, зменшуваного. від'ємника і множника; удосконалення розуміння суті різницевого і кратного порівняння, повторити розв'язування прикладів на дії рiзних ступенів та таблиці множення і ділення чисел 2-7.
Обладнання: Карта подорожі, записи на дошці, таблиці для усного рахунку, картки із завданням, опорні схеми.
Хід уроку
1.Організація класу. Девіз: «Не гаймо часу.
Поспішаймо.
Урок скоріш розпочинаймо!"
2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення метя і теми уроку.
Сьогодні у нас з вами цікавий та незвичайний урок. Ми будемо повторювати таблиці множення і ділення, розв'язувати рівняння, задачі. приклади, але все це буде на шляху кораблика „Рахівник", на якому ми відправимося в подорож по математичному океану.
Передвами карта подорожі. Ми завітаємо до острова «Обчислювального», відвідаємо мис «Задачний» і познайомимось із завданнями рибалок, кинемо якір біля острова «Рiвнянь», заглянемо в бухту «Геометричну» і попрямуємо через острів «Цікавих чисел» до порту «Перемоги». А капітаном нашого корабля буду я.
Отож: ..Не гаймо часу, поспішаймо, урок скоріш розпочинаймо!".
Щоб вирушити команді у дорогу потрібно приготуватися. Ви одержали домашнє завдання. Яке? (перевірка домашнього завдання в ході роботи).
Як і наскільки ви готові до плавання покажуть ваші дії. Щоб підняти якір, ми повинні одержати дозвіл комантра порту «Старт». Для цього розв'яжемо приклад і усно порахуємо.
На дошці приклади. Розв'язують два учні. Одночасно усний рахунок.
1) 100-5*5:
20+56:7;
5 * 6+54:6;
(45-27) : 2;
2) 63:7+9*3,
42 - 42:6;
30 +7*7;
(27 +9): 4:
2) Усний рахунок. Виведено на екран.
7 5 42 24 54 23
9 *7 3 54 :6 36 99 -23 30
6 8 30 48 43 46
Із завданням ви впорались. Наш корабель відпливає.
Ми на шляху до острова «Обчислювального». Жителі цього острова дуже
гарно пишуть, тому і ми повинні: гарно писати.
Каліграфічна хвиливка: результати таблиці множення на шість.
Ось і ми підпливаємо до острова «Обчислювального». Тут мешкають гноми, які дуже люблять цікаві математичні завдання. Але іноді вони помиляються, тому ми повинні допомогти гномикам. У деяких прикладах вони допустили помилки. Розв'яжемо всі приклади і знайдемо ці помилки. Вони с у нашому підручнику.
65-3 = 35 35:5+2=5
100-0=10 35: (5+2) = 5
21-5= 16 20-6:2 = 7
90-999 40: (12-7)= 4
21-8=3 50-36:6 = 47
Ми допомогли гномикам і відправляємось до мису «Задачного». Тут живуть рибалки. На березі ми їх утри, і вони попросили нас обчислити вагу впійманої риби.
Задача 1 (виведення на екран).
Рибалка впіймав 24 (двадцять чотири) кг. скумбрії, а камбали - на 18 кг менше. У скільки разів більше рибалка впіймай скумбрії, ніж камбали?
у ? разів більше
Старий рибалка, який вмів робити човни ніяк не може обчислити, скільки колод він витратив на малі і великі човни. Допоможемо і йому.
Задача 2 (виведення на екран).
На виготовлення малого човна потрібно 7 (сім) колод, а великого 3 (три) рази більше. На скільки більше колод потрібно для виготовлення великого човна, ніж малого?
на ? к. б.
Фізкультхвилинка
Далі наш курс лежить до острова «Рівнянь». Але на шляху - рифи «Невідомих». Наше завдання - вказати шлях звільнення «Невідомих» (Досвід правил на знаходження доданків, зменшуваного, від'ємника, множника - усно).
А ось і острів «Рівнянь». Ці рівняння у підручнику
х*7 = 63 4*x=16 х-7 = 21 18 - x = 9 (за часом)
Наступний пункт подорожі - бухта «Геометрична». Але що це? Чий це прапор майорить? Це ж пірати. Допоможемо врятувати від них жителів бухти. Для цього нам необхідно розв'язати геометричне завдання. Назвати геометричну фігуру та обчислити її периметр.
В
20 см
І знову в путь. На горизонті з'явився острів «Чисел». На ньому живуть цікаві числа. Вони теж підготували для нас цікаві завдання.
Уважно подивіться на натуральні числові ряди, скажіть, за яким правилом їх склали і знайдіть в кожному ряді зайве число.
14 21 28 37 42 49
16 20 24 29 32 36
I кінцевий наш маргут - порт «Перемоги».
А вже тут я, капітан, перетворююсь у Чарівника, який вміє вгадувати ваші думки. Загадай число не більше 5 (п'яти). Додай до нього загадане число. Помножте на 3 (три), поділи на загадане число. Ви одержали 6 (шість).
Вся команда працювала добре.
3. Підсумок уроку, висновок.