A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Хустська загальноосвітня школа І-ІII ступенів №2
Хустської міської ради Закарпатської області

Лукач Маріанна Степанівна, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист

Дата: 03.10.2022 20:14
Кількість переглядів: 122

Фото без опису

Формування правової культури школярів на уроках історії, правознавства , громадянської освіти та позакласній роботі

 

     Проблеми нашого суспільства гостро впливають на школу. Помітним стало падіння в учнів інтересу до навчання. Кількість важковиховуваних підлітків зростає. Зараз ця проблема перетворилася у складне соціальне та педагогічне явище. Його подолання вимагає розробки ефективної системи превентивного виховання учнівської молоді.

     «Превентивний»- в перекладі з латинської означає запобіжний. Система превентивного виховання-це керована діяльність, яка забезпечує теоретичну і практичну реалізацію заходів превентивного характеру, спрямованих на попередження,подолання відхилень у поведінці школярів і запобігання розвитку різних форм їх асоціальної,аморальної поведінки.

     Превентивне виховання тісно пов»язане з право виховною роботою , зоокрема, з формуванням правової культури школярів.

     Необхідність формування правової культури учнів зумовлена наступними факторами.

     По- перше, однією із сторін розвитку творчої особистості є наявність у неї високої культури поведінки, адже не можна вважати фізично здорову людину культурною, коли вона, маючи  ґрунтовні знання, порушує норми моралі чи законів.

    По-друге, в Україні в умовах воєнного стану спостерігається значна тенденція дитячої безпритульності, а значить і зростання дитячої злочинності, відповідно посилюється гострота проблеми правопорушень серед учнівської молоді.

    З метою правової освіти і виховання учнів у школі організовуються щорічно тижні чи місячники правових знань, в рамках яких проводяться різноманітні  бесіди, круглі столи, конференції, КВК,брейн- ринги, зустрічі, відео лекторії, виставки, конкурси малюнків на правову тематику.

    На уроках правознавства у 9-х класах приділяю значну роз»яснювальну роботу , керуючись законодавством України, а на уроках з громадянської освіти приділяю значну увагу формуванню в учнів правильної  активної життєвої позиції

    Про важливість даного питання свідчить те, що в  цьому навчальному 2022-2023рр. доповнено назву предмета історії у 5 класі  і тепер предмет називається «Вступ до історії України та громадянської освіти», а одним із критеріїв оцінювання школярів є  як учень «Виявляє повагу до гідності людини та соціальну активність».

    Тому пропоную Вам презентацію свого досвіду у вигляді презентації на тему "Превентивне виховання" та дуже детальну розробку виховного заходу, який може використати кожен класний керівник у своїй роботі.

"Превентивне виховання"

Змагання між учнями 8-9 класів, приурочені до тижня права. «Права та обов᾽язки у нашому житті».

Мета:

  • підвищити загальний рівень знань учнів з проблем прав людини та дитини;
  • формувати загальний рівень знань правової свідомості учнів;
  • показати важливість знання дітьми своїх прав та обов’язків.

Хід змагань

Вчитель. Сьогоднішні наші змагання між учнями  8–го та 9-го класів, приурочені до тижня права і мають назву «Права та обов᾽язки у нашому житті». Оцінювати конкурси буде журі у складі:____________________

Перш, ніж ми розпочнемо наші змагання, я вам трішки розповім, яким було ставлення до дітей в різні історичні періоди.

Дитиною вважається людина віком до 18 років. Якщо вам не виповнилося 18 років, ви вважаєтесь дитиною. Ви ще ростете, ходите до школи, одним словом – формуєтесь фізично й духовно.

В стародавній Спарті слабких, кволих дітей кидали із скелі в прірву, вважаючи, що з них не виростуть сильні і здорові воїни. В часи кріпацтва дітей насильно відбирали у матерів і продавали, наче річ.

В різні епохи неоднаково дивилися на виховання і догляд за дітьми. Аж у 17-18 ст. на дітей, нарешті, починають звертати увагу – шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, дитячі пісні та музику.

“А хіба раніше діти не мали одягу, іграшок? – спитаєте ви”. Та не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала – одяг, як у дорослих. У середньовічній Німеччині слово дитина було синонімом слова “дурень”. Знаємо, що дітям було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя.

Аж у 1924 р. у м. Женеві було прийнято Декларацію прав дитини. 1959 р. розроблена і втілена в життя нова Декларація прав дитини. А 1989 р. у Ною-Йорку всі прогресивні країни світу підписалися під Конвенцією прав дитини, до якої в 1991 р. приєдналась і Україна. В 1993 р. в м. Києві створено Всеукраїнський комітет захисту дітей. І сьогодні ми дізнаємось які ж права та обов᾽язки мають діти.

 

1-й конкурс «Візитка»

В конкурс входить:  назва команди, девіз, емблема, форма, вітання. Максимальна кількість балів – 5 балів.

(Оцінки журі)

2-й конкурс. Правознавчий марафон.

Вам необхідно по черзі відповісти на 10 запитань. Часу на роздуми немає. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Після конкурсу журі підраховує та оголошує кількість балів кожного учасника.

Правознавчий марафон

1. Гімназія та школа — це юридична чи фізична особа? (Юридична.)

2. Захист суверенітету та незалежності належить до зовнішніх чи внут­рішніх функцій держави? (Зовнішніх)

3. Кожна людина від народження є фізичною чи юридичною особою? {Фізичною.)

4. Як називається основний міжнародний документ про права дитини? (Конвенція про права дитини.)

5. Яка влада здійснює в державі правосуддя? (Судова.)

6. Особи, що мають стійкий правовий зв'язок із певною державою? (Громадяни.)

7. Хто в Україні є головою держави? (Президент.)

8. Хто очолює Кабінет Міністрів України? (Прем'єр-міністр.)    

9. Як називаються особи, яким не виповнилося 18 років? (Неповнолітні.)

10. Коли відзначається День прав людини? (10 грудня.)

11. Коли відзначається День Конституції України? (28 червня.)

12. Основний Закон держави. (Конституція.)       

13. Першою збіркою правових норм Київської Русі була… («Руська правда»)

14. Розшифруйте абревіатуру СБУ.(Служба Безпеки України)

15. Перший документ, що засвідчує особу (Паспорт)

16. З якого віку особа може нести кримінальну відповідальність (З 16 років, а в окремих випадках з 14 років)

17. Вищий законодавчий орган України.(Верховна Рада)

18. Де відбувають покарання особи віком до 18 років? (У виправно–трудових колоніях)

19. Монархія належить до форм правління чи форм політичного режиму? (Правління.)

20. Вищий виконавчий орган  України.( Кабінет Міністрів)

3-й конкурс «Розв᾽яжіть кросворд «Права дитини»

Кожній команді надається кросворд, який їм потрібно розв᾽язати. За кожну правильну відгадану відповідь надається 1 бал. На виконання завдання дається 5 хвилин.

 

А ми тим часом ознайомимось із основними правами дитини, які проголошує Конвенція ООН. (учні з інших класів)

Уч.1.  Невід’ємне право дитини на життя (Життя кожної дитини є найціннішим не тільки для батьків. Кожна країна має забезпечувати гідне життя та здоровий розвиток дітей – своїх маленьких громадян).

Уч.2 . Всі діти є рівними у своїх правах. (Усі діти, незалежно від походження, кольору шкіри, національності, статі, мови є рівним у своїх правах.)

Знайте, що усі ви рівні,

Від народження в правах,

І людина – змалку вільна,

Наче в небі синім птах.

 

Уч.1  Усі діти мають право на любов та піклування (Дитина має право на піклування батьків, родичів, громади та держави. Інтереси дітей є першочерговими.)

Уч.2  Всі діти мають право на повноцінне харчування (Кожна дитина має право на рівень життя, необхідний для її фізичного, розумового, духовного, соціального розвитку, батьки несуть відповідальність за забезпечення необхідного рівня життя дитини. Держава ж створює відповідні умови для реалізації цієї відповідальності.)

Вітаміни – добра штука

Це доказує наука.

Харчування повноцінне

Для дитини незамінне.

Вітамінів як дадуть,

Діти всі умить ростуть.

А щоб в школі добре вчитись

І у армії служити,

Та здоров’я добре мати

Треба добре харчуватись.

Тож держава хай подбає

Про чудові урожаї.

Уч.1  Усі діти мають право на освіту (Дитина має право на освіту, і обов’язок держави – забезпечити доступну для кожної дитини безкоштовну середню  освіту та заохотити її до отримання вищої освіти.)

Ну, прокидайтеся, діти:

Ранок – до книжки пора!

Сонечко встигло залити

Все посереду двора!

Швидше вдягайтесь до школи!

Кращі прогаєте дні, -

Пізно вертати, - ніколи

Їх не завернете, ні!

Змалку кохайтесь в освіті,

Змалку розширюйте ум,

Бо доведеться у світі

Всяких назнатися дум.

Треба самим розвертати:

Як і до чого все йде,

Шлях безпомилково взяти –

Той, що до правди веде.

Щоб не зросли ви на сором

(Бійтесь найперше того)

Та не зробились позором

Рідного краю свого.

Уч. 2 Всі діти мають право на власну думку (Кожна дитина може вільно висловлювати власну думку та погляди,до того ж,цим поглядам повинна приділятись увага під час рішення будь яких питань,що торкаються дитини.)

Уч.1  Всі діти мають право на об’єднання (Дитина має право зустрічатись із іншими людьми,вступати до асоціацій,об’єднань,або ж створювати їх.)

Уч. 2  Всі діти мають право на інформацію (Держава забезпечує доступ дітей до всебічної інформації. Заохочується розповсюдження засобами масової інформації матеріалів, що стосується соціальних, культурних питань розвитку дитини. Держава також запобігає розповсюдженню та впливу шкідливої для дитини інформації.)

Уч.1   Всі діти мають право на медичну допомогу (Діти мають право на медичну допомогу за найвищими стандартами, які реально може забезпечити  держава. Жодна дитина не може бути позбавлена доступу до ефективної охорони здоров’я.)

Уч.2  Всі діти мають право на розвиток талантів (У кожній дитині закладений певний дар. Завдання держави полягає у тому, щоб вчасно помітити талановитих дітей, а й сприяти розвитку їхніх талантів та обдаровування.)

В школі пишем і читаєм,

Малюєм, і співаєм

Лічим, шиєм, вишиваєм –

Свій талант ми розвиваєм.

Уч.1   Захист дітей від викрадання та продажу (Обов’язки держави полягають у тому,щоб докладати всіх зусиль для попередження викрадення дітей,торгівлі дітьми та їх контрабанди. Діти – не товар,яким можна торгувати.)

Якщо ти сам залишився удома –

Вхідні двері добре зачиняй

І незнайомих тьотю й дядю

В свою квартиру не впускай.

Щоб не забрали цінні речі,

Не причинили тобі зла –

Не відчиняй дверей нікому,

Хто б не просив й щоб не казав.

Одразу подзвони до мами

Чи татові дзвінок зроби –

Вони тобі завжди порадять,

Як тут уникнути біди.

Уч.2   Діти не повинні стати жертвами насильства (Держава захищає дітей від брутального поводження з боку батьків або інших осіб, жодна дитина не може бути піддана катуванню, знущанню, незаконному арешту або позбавленню волі.)

Зійшла зі стежки дитина

Стоїть на узбіччі одна

Будьте уважні, дорослі,

Бо в цьому і ваша вина.

Не залишіть хлопчину,

Допоможіть йому.

Дайте тепла краплину,

Не темну холодну тюрму.

Дай, Боже, дорослим сили

Добром лікувати зло.

Не залишіть дитину,

Дайте свою любов.

І хай вже хитка драбина,

Над прірвою висне воно.

Не даймо впасти дитині,

Не допустімо нове зло.

Уч.1   Усі діти мають право на відпочинок (Діти мають право на відпочинок, дозвілля та участь у культурному та творчому житті.)

Уч.2   Діти не повинні залучатись до примусової праці (Дитина має право на захист у тих випадках, коли їй доручається робота, яка може нести загрозу її здоров’ю. Держава встановлює мінімальний вік для прийому на роботу і визначає вимоги до умов праці неповнолітніх.)

Уч.1  Крім того, всі діти мають право на гру. І всі діти мають право висловлювати свої думки.

 

4-й конкурс «Питання для суперників». Кожна команда підготувала вдома 3 запитання для конкурентів, відповідь на кожне оцінюється трьома балами. Учасники по черзі ставлять запитання, на роздуми дається 30 секунд.

 

5-й конкурс «Послання Президенту» Стаття 34 гарантує право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Уявіть, що ви маєте змогу зустрітися з Президентом України. На довгі розмови він не має часу. Вам потрібно стисло висловити свої бажання щодо змін, які потрібно здійснити в системі освіти. Оцінюватимуться доцільність та оригінальність ваших вимог. На виконання конкурсу вам дається 5 хвилин. Максимум за конкурс можна отримати 5 балів

 

Конкурс вболівальників. Зараз кожен з учнів-вболівальників може заробити бали для команди, за яку вболіває. Для цього потрібно дати правильну відповідь на запитання. Кожне запитання – 1 бал для команди.

1.Вік, з якого громадяни мають право брати участь у виборах.  

2.Вік, коли громадяни отримують паспорт.

3.Що таке державний Герб, Гімн, Прапор? (Державні символи.)

4.Чи можуть брати участь у виборах негромадяни України? (Ні.)

5. Яким є мінімальний вік призову на військову службу? (18років.)

6. Україна — демократична чи недемократична держава? (Демократична.)

7.У якому році Україна стала незалежною державою? (У 1991 р.)

8.Кількість депутатів Верховної Ради України.

 

6-й конкурс – конкурс капітанів «Обов᾽язки учнів у школі, вдома, на вулиці». Ви непогано знаєте свої права , але ж не можна забувати і про обов’язки…Виходять капітани команд, і по черзі називають один з обов᾽язків учнів вдома, в школі, на вулиці. За кожен названий обов᾽язок команда отримує 1 бал.

 

Просимо журі підбити підсумки.

 

 Уч. А я найбільше хочу

Зробити так, щоб діти

Були завжди щасливими

У всьому – всьому світі,

Щоб ні війни, ні голоду

Ніхто й ніде не знав,

Щоб кожен день для кожного

Приходив, як весна!

А що для цього треба?

Прозоре й чисте небо,

І сонце променисте,

І неодмінно – пісню,

Таку, як сонце й небо,-

Для всіх дітей одну!..

А пісню цю, як виросту,

Сама для всіх складу.

 

Отже, ми сьогодні ще раз згадали, про те, які права має кожна дитина. В разі порушення ваших прав не залишайтесь наодинці зі своїми проблемами! Головне, знайте – безвихідних ситуацій немає! Напевно, в Україні, так само і в інших державах, ще далеко не завжди забезпечуються права, які декларуються в Конвенції. Але якщо ви знатимете свої права, вам легше буде захистити себе.

Головне, не забувайте – такі самі права як і ви має кожна людина! Реалізуючи свої права, намагайтесь поважати права інших, поставити себе на їх місце. Спробуйте зробити це – і ви побачите, як зміниться світ і люди, які вас оточують.

Обов´язком усіх громадян України є неухильне дотримання Конституції та законів нашої держави, повага до прав і свобод, честі і гідності інших громадян.

Фото без опису

Кросворд на тему "Права дитини"

Фото без опису

 

По горизонталі

2. Яке право допомагає дитині відновлювати здоров᾽я (право на медичну.. .)

5. Що об᾽єднує всіх дітей світу у дитячих права?

6. Яке право робить дитину здатною до комунікацій з іншими людьми ( право на.. .)

8. Яке право необхідне дитині, щоб вона була повною енергії (право на.. .)

11. На що має право дитина до досягнення 18 років ( називатися.. .)

13. Яке право дає можливість дитині бути щасливою (право на.. .)

14. Яке право дитини є основоположним (право на.. .)

 

По вертикалі

1. Яке право дає можливість дітям молитися та вірити, як вона бажає ( право на свободу.. .)

3. Яке право дитини поєднує її з іншими дітьми у гуртки (право на.. .)

4. Яке право забезпечує дитину смачними та корисними продуктами (право на повноцінне… )

7. Яке право дає можливість дитині здобувати власноруч знання (право на.. .)

9. Яке право дає дитині можливість самостійно розмірковувати і мати погляди (право на власну.. .)

10. Яке право забезпечує дитину затишною домівкою (право на.. .)

12. Яке право дитини дає їй можливість навчатися (право на.. .)

 

 

 

Казкова вікторина

1. Казка Г.Х. Андерсена "Дюймовочка". Який злочин учинили проти Дюймовочки окремі персонажі цієї казки?
а) шахрайство;
б) вбивство;
г) викрадення;
д) розбій.
2. Мультфільм "Ну постривай!" Чи правомірно діяв Вовк, хапаючи чужі транспортні засоби і кидаючись у погоню за Зайцем?
а) так;
б) ні;
в) у нього не було іншого виходу.
3. Казка О. Толстого "Золотий ключик". Які персонажі займалися у казці шахрайством?
а) пудель Артемон і папа Карло;
б) Буратіно і Мальвіна;
в) кіт Базиліо і лисиця Аліса.

4.  Як називалася країна, в яку шахраї водили Буратіно?
а) Країна Бовдурів;
б) Країна Телепнів;
в) Країна Дурнів.
5. Який злочин учинив Кощій Безсмертний проти Василиси Прекрасної?
а) канібалізм;
б) шахрайство;
в) викрадення;
г) розбій;
д) хуліганство;
е) вбивство.
6. Чи порушив закон Буратіно своїм небажанням учитися?
а) ні;
б) так;
в) це його особиста справа.
7. Казка "Червона Шапочка". Допоможіть дівчинці та вовку обрати найбільш оптимальний для кожного з них і правомірний варіант.
а) для Червоної Шапочки настає заборона ходити одній по лісу;
б) вовк вивчає Кримінальний Кодекс і діє правомірно;
в) дівчинка засвоює прийоми рукопашного бою та займається легкою атлетикою;
г) вовк стає вегетаріанцем;
е) вовк перетворюється у серійного вбивцю.
8. Казка Г.Х, Андерсена "Снігова Королева". Який злочин учинила Снігова Королева?
а) хуліганство;
б) шахрайство;
в) розбій;
г) викрадення;
д) вбивство.
9. Мультфільм "Ну постривай!". Хто із звірів у цьому мультфільмі виконував роль міліціонерів?
а) ведмеді;
б) носороги;
в) слони;
г) гіпопотами;
д) мамонти;
є) черепахи.
10. Хто з тварин у казці "Колобок" учинив найнебезпечніший злочин?
а) вовк;
б) лисиця;
в) ведмідь;
г) слон.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора